De wereld draait razendsnel vandaag, veel ondernemers hebben het gevoel niet meer mee te zijn en voorbijgestoken te worden. InnoVita helpt bedrijven als ze zich opmaken voor een broodnodige transformatie. Oprichtster Anita Dierckx legt uit.
InnoVita is een boutique consultingagentschap dat Anita oprichtte na haar carrière van drie decennia bij een energiegigant. “Wij werken voornamelijk voor bedrijven die graag een nieuwe wind door hun organisatie laten waaien, vooral op het gebied van menselijk kapitaal. Onze USP ligt op het snijpunt van hr en marketing. We gebruiken graag technieken en modellen uit de marketing in een hr-context, zoals design thinking. Wij zetten dat graag in als een mindset: hoe kun je als ondernemer echt anders beginnen denken, bijvoorbeeld vanuit het standpunt van je klant?”
InnoVita is zelf een kleine organisatie en dat is een bewuste keuze, aldus Anita. “Ik heb een corporate verleden en ik weet uit ervaring dat daar soms een pak rompslomp en politics bij komen kijken. Dat willen we net niét met InnoVita. We staan heel dicht bij onze klanten en zorgen voor snelle en korte beslissinglijnen. Ons klantenbestand zelf bestaat ook voornamelijk uit wat grotere kmo’s, een omgeving waarin we ons als vissen in het water voelen (lacht).”
Een traject bij InnoVita begint meestal met een goed gesprek. “Een typisch dossier voor ons is bijvoorbeeld het designen en implementeren van een nieuw performance en development-proces na een merger”, legt Anita uit. “Het is daarbij voor ons belangrijk om goed te begrijpen waar de pijnpunten en frustraties zitten, zowel op de werkvloer als bij het management. Dat is ook het verschil dat we proberen te maken met de grote consultants: wij hebben zelden een pasklare oplossing in onze mouw zitten. Het is bij ons altijd maatwerk, we kijken niet wat er kant-en-klaar te koop is, maar werken vanuit onze expertise en ervaring.
Wanneer een bedrijf door een digitale transformatie gaat, kan de oplossing soms niet meer zijn dan een Google Forms of Sharepoint, begrijp je? Het heeft geen zin om een kmo van dertig mensen met een SAP op te zadelen, voor hen is dat overkill. Zo’n attitude vereist natuurlijk dat we zelf ook op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en samenwerken met trendwatchers en expertorganisaties.”
Bron: Fokus (Knack)
Download
e-Book
Het cultiveren van een innovatieve en creatieve mindset binnen een organisatie is van cruciaal belang om voortdurend te groeien en te evolueren.
Hier zijn vijf must-do’s om dit te bereiken: