Je toekomst sturen met Missie & Visie:

Innovita zorgt voor business transformatie vanuit een creatieve mindset.

Een missie en een visie zijn beide belangrijke elementen in de strategische planning van een organisatie, maar ze hebben verschillende betekenissen en doelen. 

Missie

Een missie beschrijft de kernactiviteit, het bestaansrecht en de belangrijkste doelstellingen van je organisatie. Het geeft antwoord op de vraag “Waarom bestaat de organisatie?” en richt zich op het heden. De missie identificeert het werkterrein van de organisatie, de klanten of doelgroepen die zij bedient, en de waarde die zij wil leveren aan haar stakeholders. Een missie biedt richting en duidelijkheid aan de medewerkers van de organisatie en kan een leidraad zijn voor het nemen van beslissingen en het stellen van objectieven. 

Visie

Een visie daarentegen is een inspirerende en toekomstgerichte verklaring die de gewenste toestand of het gewenste eindresultaat van de organisatie beschrijft. Het geeft antwoord op de vraag “Waar wil de organisatie naartoe?” en richt zich op de lange termijn. Een visie is vaak breder en ambitieuzer dan een missie en geeft een beeld van de ideale toekomstige staat waarin de organisatie zichzelf ziet. Het is een leidraad voor strategische besluitvorming en helpt bij het inspireren en motiveren van medewerkers en stakeholders. 

Voorbeelden van bedrijven met inspirerende missies en visies

  1. Tesla Inc. Missie: To accelerate the world’s transition to sustainable energy.
    Visie: To create the most compelling car company of the 21st century by driving the world’s transition to electric vehicles.
  2. Google Missie: To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
    Visie: To provide access to the world’s information in one click.
  3. Patagonia Missie: Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.
    Visie: We’re in business to save our home planet.
  4. Airbnb Missie: To create a world where anyone can belong anywhere.
    Visie: We imagine a world where you can belong anywhere. A world where you can wake up in the morning and decide to live in a city, and be in that city by the evening.
  5. Starbucks Missie: To inspire and nurture the human spirit—one person, one cup, and one neighborhood at a time.
    Visie: To establish Starbucks as the premier purveyor of the finest coffee in the world while maintaining our uncompromising principles while we grow.

Bedrijfswaarden ondersteunen de missie en visie

Bedrijfswaarden spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van de missie en visie van een organisatie. Ze vormen de ethische en culturele basis die de organisatie helpt haar doelen te realiseren en haar identiteit uit te dragen.

Waarden geven richting aan de besluitvorming, de interacties en de acties van medewerkers binnen de organisatie.

Bedrijfswaarden kunnen helpen bij het verankeren van de missie en visie. Ze beïnvloeden de bedrijfscultuur en dragen bij aan het creëren van een gemeenschappelijk begrip van wat belangrijk is voor de organisatie.   

Wanneer de waarden van een bedrijf goed aansluiten bij de missie en visie, kunnen ze dienen als een kompas voor het handelen van medewerkers en helpen bij het opbouwen van vertrouwen bij klanten, partners en andere belanghebbenden. Consistente naleving van de waarden kan leiden tot een sterke merkreputatie en loyaliteit van klanten en medewerkers. 

Benieuwd hoe InnoVita dit in de praktijk brengt voor jou? 

Stof tot nadenken