Missie, visie, strategie en waarden
If you are working on something exciting that you really care about, you don’t have to be pushed. The vision pulls you.
Steve Jobs
Het verschil tussen missie en visie
De missie en visie van je organisatie geeft een duidelijk en onmiskenbaar beeld weer van je identiteit.
Ze leggen uit aan je klanten waarvoor je staat. En ze motiveren je medewerkers door te zeggen waarvoor je gaat.
- Een goede missie is uniek, specifiek en geeft helder weer waarom jouw organisatie bestaat en waarop jij inzet als bedrijf.
- In de visie wordt vervolgens beschreven wat de toekomstdroom is van jouw organisatie en welke bijdrage je als bedrijf aan de maatschappij wil leveren.
- In de strategie vertalen we missie en visie naar een concreet actieplan waarmee je jouw doelstellingen kan behalen.
- De waarden gaan over de manier van omgaan met elkaar en met iedereen die met jouw bedrijf in contact komt. Die waarden pas je consequent toe bij het realiseren van je missie, visie en strategie. Pas dan creëer je een meerwaarde voor je klanten én je medewerkers.
Missie
Visie
Strategie
Waarden
Of we nu spreken over een eenmanszaak of over een multinational.
Elke stap van dit proces is onmisbaar. En om ervoor te zorgen dat ze mee gedragen worden door je medewerkers, betrek je hen best in het ganse proces. Het is essentieel dat de neuzen in dezelfde richting staan en dat er geen eenrichtingsverkeer is.
Pas wanneer je een duidelijke missie & visie vertaalt naar concrete waarden en competenties, creëer je als organisatie een meerwaarde voor je klanten en je medewerkers.
Daarom begeleiden we niet alleen je business teams doorheen deze stappen, maar ook je HR-teams, bij het uitwerken van een aansluitende HR-strategie en de vertaling ervan in concrete HR policies, processen, tools en acties.
Een workshop
Missie en Visie
Tijdens een workshop ondersteunen we je management team bij het (her)definiëren van je missie, visie, strategie en waarden door antwoorden te zoeken op de volgende vragen:
- Waarom bestaan wij?
- Wat is ons ‘DNA’?
- Wat zijn onze ambities?
- Welke concrete stappen nemen we om ons doel te bereiken?
- Welke waarden en competenties zijn nodig om hieraan concrete invulling te geven?
- Hoe gaan we onze voortgang opvolgen en bijsturen?
Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, betrekken we medewerkers uit (bijna) alle departementen.
We faciliteren workshops om ervoor te zorgen dat de missie en waarden van de organisatie krachtig worden neergezet en echt tot leven komen.
Het resultaat:
- een helder en kort missie, visie, strategie en waarden document, dat door het hele team gedragen wordt.
- actie- en communicatieplannen die ervoor zorgen dat de theorie wordt omgezet in praktijk, door deze in de organisatie te implementeren en te verankeren.