VERBINDEND LEIDERSCHAP, een uitdaging voor een duurzaam management

connected leiderschap

Ga de uitdaging aan en word een verbindende leider: In Covid-tijden is het belangrijk dat we leiderschap door een andere bril gaan zien.  We worden geconfronteerd met onverwachte situaties waarvan de gevolgen ongekende proporties aannemen.  Hoe je daar als leider mee moet omgaan, is geen exacte wetenschap.  Vanuit mijn ervaring geef ik je alvast enkele tips die mij hebben geholpen.

TIP 1: Vallen en opstaan

Als leider accepteer je de situatie, evalueer je en kijk je dan hoe je de organisatie terug op de rails kan krijgen.  Doe dit niet alleen, maar betrek hierbij zowel je medewerkers als ook je klanten. Niet zelden hebben zij andere inzichten en komen zij met ideeën vanuit een andere invalshoek.  Eén van de technieken die je hierbij kan helpen is de “Design Thinking” aanpak.

TIP 2: Haast en spoed is zelden goed

In de huidige onvoorspelbare situatie, is het OK om even te bekomen en afstand te nemen.  Ga na of je missie, je visie en je strategie moeten aangepast worden aan de nieuwe situatie. Een nieuwe strategie bedenk je niet in 1-2-3.  Doe daarom goed je huiswerk.  Maak een concurrentie-analyse en doe een risico-analyse.  Consulteer een expert die je hierin kan bijstaan; niets zo waardevol als een goed klankbord.

TIP 3: Eerlijk duurt het langst

Het is wellicht een cliché, maar vandaag relevanter dan ooit.  Wees transparant in je communicatie naar je medewerkers, je leveranciers en je partners.  Zorg ervoor dat wat je communiceert transparant en authentiek is, zelfs indien je negatieve boodschappen moet overbrengen.  Maak geen assumpties, maar blijf bij de feiten.  Bereid jezelf voor met een goed communicatieplan; bepaal voordien welke kanalen je gaat inzetten naar je doelgroepen.

TIP 4: People First

Toon empathie.  Geef je medewerkers het gevoel dat je om hen geeft, door je in te leven in hun gevoelens en gedachten.  Creëer een klimaat waarin op een veilige manier gesproken kan worden over zorgen die er leven.  Breng je informele koffiechats naar een videoconferencing platform.  Gebruik dit niet enkel voor operationele zaken, maar ook om je daadwerkelijk te bekommeren om het welzijn van je medewerkers en je klanten. 

TIP 5: Houd de kerk in het midden

Als leider is het belangrijk dat je steeds de balans vindt tussen de belangen van al je stakeholders.  In tijden van Corona, zet je je medewerkers op de eerste plaats, maar verlies je je andere stakeholders niet uit het oog.  Ook je klanten en leveranciers ondervinden hinder van de Corona-maatregelen en hebben meer dan ooit recht op een heldere en eerlijke communicatie.  Op deze manier behoud je het contact met hen en blijf je “top of mind”.

OMDAT KLANTEN EN MEDEWERKERS JE VOORNAAMSTE KAPITAAL ZIJN

innovita

Vond je dit artikel interessant, grijp dan meteen je kans en schrijf je in op onze nieuwsbrief. Veel leesgenot.

Meer “stof tot nadenken” vind je op onze social media kanalen.