Sociale vs technologische innovatie

Innovatie leidt tot beduidend betere resultaten

Innovatie wordt gezien als de belangrijkste uitdaging voor KMO’s en ze hebben er schrik van.  Het tegelijkertijd oog hebben voor innovatie én de dagelijkse werkzaamheden blijkt één van de grootste obstakels van het management te zijn.

En toch :

Innovatieve organisaties behalen meer dan een 25% hogere rentabiliteit, een 20% hogere omzetgroei en een 10% hogere winstgroei dan niet-innovatieve organisaties.

Maar: sociale innovatie is veel belangrijker dan R&D

25 % van het innovatiesucces wordt bepaald door R&D investeringen,
75 % door slim managen en innovatief organiseren

Organisaties die innovatie en efficiëntie weten te verenigen, zullen de beste financiële resultaten behalen.

  • Zelforganisatie en crossfunctionele teams zorgen voor een creativity boost.  Doordat de inzichten vanuit diverse hoeken komen, en de teamleden worden gestimuleerd om ervaring  en kennis uit te wisselen, krijg je een hogere creativiteit.  Bovendien kan je snel en effectief gebruik maken van de expertise van de betrokken personen en nemen zij ook graag verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor hun creatieve voorstellen.
  • Hechte sociale netwerken tussen medewerkers en het opereren in gedecentraliseerde crossfunctionele teams creëeren ambitie en enthousiasme.  Steeds meer bedrijven structureren hun bedrijf rond cross-functionele teams. Voorheen werden functies in silo’s uitgevoerd. Omwille van de complexe omgeving moeten bedrijven nu flexibel zijn en snel kunnen schakelen. Dat betekent dat werknemers moeten communiceren en samenwerken om de vlotte integratie van nieuwe systemen en processen mogelijk te maken. Daarnaast wordt cross-functionele samenwerking aanbevolen als een manier om conflicten, die kunnen ontstaan als gevolg van veranderingen, te beheersen en te voorkomen.
  • Een visionair management team met een heldere missie en uitdagende visie zorgt voor stimulering van interne samenwerking en leidt tot meer werkgeluk.  Bovendien zijn je medewerkers je beste merkambassadeurs en zorgen zij mee voor je positieve identiteit en uitstraling naar de buitenwereld, zodat je aantrekkelijk bent voor de juiste mensen met de juiste mindset
  • Zonder samenwerking met klanten en leveranciers, heb je geen sterke organisatie. Zet jezelf in de schoenen van je klanten, je leveranciers en andere stakeholders om te begrijpen wat hun frustraties en hun pijnen zijn.  Pas dan kan je efficiënt nieuwe oplossingen uitwerken die een antwoord zijn op de noden van je klant.

Wil je hierover meer weten en concreet aan de slag gaan met efficiënte innovatie?
Contacteer dan Innovita of schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *